Onthuld: Thatcher gaf Murdoch heimelijk toestemming

0
Luister naar dit Artikel

*Vind je het belangrijk wat wij doen? gooi dan een euro (of ander bedrag) in de fooienpot! Alleen met jouw steun kunnen we blijven doen wat we doen!

Na een geheime bijeenkomst tussen Rupert Murdoch en Margaret Thatcher mocht News International in 1981 de Britse Times en Sunday Times opkopen, zo blijkt uit de privé-documenten van Thatcher. Dat meldt The Guardian.

Een memo, ondertekend door haar perschef Bernhard Ingham, laat zien dat de bijeenkomst op haar verzoek is gehouden.

Thatcher hield de bijeenkomst geheim en gaf opdracht dat de memo 10 Downing Street niet mocht verlaten. De mediatycoon wekte later de indruk dat hij voor de overname geen contact had gehad met de Britse minister-president.

Mededingingsautoriteit

Dat Murdoch persoonlijk bij de Britse premier lobbyde was van essentieel belang voor de overname omdat zijn bod dan niet behandeld hoefde te worden door de Britse mededingingsautoriteit. Hij was namelijk al eigenaar van de Sun en News of the World.

Het resultaat was de grootste krantengroep in Engeland. Dertig jaar later werd de aankoop van de Times door Murdoch opnieuw onderzocht toen News Corporation BSkyB wilde overkopen. Onderhandelingen tussen News Corp en de Britse minister van Cultuur Jeremy Hunt leidden tot een soortgelijke uitkomst. De deal was na het telefoonschandaal echter van de baan.

Achterdeur

De eerste ontmoeting tussen de Britse premier David Cameron en een mediabaas vond plaats in mei 2010 toen Rupert Murdoch die maand de Britse ambtswoning via de achterdeur binnenging. Twee maanden later deed News Corp een bod op Sky en de eigenaar van het satelliettelevisienetwerk ontmoette Cameron in juli 2010.

Deze ontmoeting werd in eerste instantie niet onthuld toen Cameron in juli vorig jaar een lijst van bijeenkomsten publiceerde die hij had met mediabedrijven. Diezelfde maand zag Murdoch als gevolg van het afluisterschandaal af van het omstreden bod.

Globaal concern

In het verleden heeft The Economist gesuggereerd dat News Corp BSkyB wil laten fuseren met haar andere satellietactiviteiten, waaronder de DirecTV Group in de Verenigde Staten en mogelijk ook Star TV, een satellietnetwerk in Azië, om daarmee een globaal satelliettelevisieconcern te stichten dat gelijk wereldwijde marktleider zou zijn.

Bron: Rawstory.com

Gerelateerd:

Mijn oprecht gemeende excuses, dat ik u op deze brute wijze moet lastig vallen, het zijn barre tijden.

Waar de reguliere media zich gesteund weet door subsidies en advertentie inkomsten op hun websites en de wind in de zeilen heeft op de Big Tech social media en daardoor maximaal bereik, Hebben wij die mogelijkheden niet, maar alle kosten die het met zich meebrengt en zelfs meer hebben wij wel! Wij zijn daarvoor volkomen afhankelijk van de donaties van onze lezers,  wat in tijden van explosief stijgende kosten steeds moeilijker wordt, terwijl dat niet zo hoeft te zijn!

Onze websites krijgen dagelijks meer dan 200.000 bezoeken te verwerken dankzij onze lezers die onze artikelen liken en delen waar ze maar kunnen. Dat zijn miljoenen bezoekjes aan onze websites elke maand weer. Als al die bezoekers eenmalig een euro zouden doneren, waren we voorgoed klaar en konden alle pop ups en verwijzingen naar donaties van de sites af.

Helaas doneert minder dan 1% van deze bezoekers en daarom zijn zaken als deze pop up helaas noodzakelijk om dit onder uw aandacht te brengen. Alle beetjes helpen, we zijn dankbaar voor iedere eurocent en we kunnen op alle voorkomende manieren donaties accepteren om het voor u zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Dus als u het enigszins kan missen:

Steun ons dan in de strijd tegen
censuur en cover-ups!

KLIK HIER OM TE DONEREN

 

Sluit Venster