Oeps! Israëlische tv-zender toont per ongeluk ‘livebeelden’ van TIE Fighter uit Star Wars neerstortend in Oekraïne

0
Luister naar dit Artikel

Een virale video, die ten onrechte werd gebruikt door het Israëlische Channel 13-nieuws, beweerde dat het live beelden vertoonde van de Russische invasie van Oekraïne


Steun World Unity: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en de leugens aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden. Klik hier om te Doneren


De clip bevatte een neergestorte TIE-jager uit Star Wars en toont zelfs stormtroopers die naast het imperiale vliegtuig staan.

The Mail Online meldt: Er is een onderzoek gestart bij Channel 13 en de redacteur is geschorst nadat de video was uitgezonden tijdens een montage van vernietiging in Oekraïne.

De clip was oorspronkelijk een advertentie geproduceerd door Disney en Lucasfilm in 2014 om een ​​nieuw Star Wars-kanaal op Sky Deutschland te promoten.

Het toont de stormtroopers die de gecrashte starfighter op een Duitse autobahn inspecteren terwijl auto’s voorbij zoeven.

Het originele bijschrift luidde: ‘Waarschuwing: Onbeveiligde crash op de A3. Sla rechtsaf en haal niet in!’

Er wordt aangenomen dat de video na de Russische invasie begon te circuleren op de berichten-app Telegram, waardoor mensen dachten dat het beelden van de oorlog liet zien.

Oekraïne heeft gewaarschuwd voor het online delen van desinformatie en zegt dat Rusland een online campagne voorbereidt om te suggereren dat hoge militairen en politieke figuren zich hebben overgegeven.

De Oekraïense minister van Defensie Oleksii Reznikov zei dat de campagne valse documenten en gemanipuleerde beelden zal bevatten om het verhaal rond de tot nu toe mislukte pogingen van Rusland om de top van Oekraïne omver te werpen, te veranderen.

‘Om deze valse informatie te ‘bevestigen’ zullen schijnbaar ondertekende ‘documenten’ en nep-bewerkte video’s worden verspreid’, zei Reznikov in een online verklaring, voordat hij een soortgelijk bericht op Twitter plaatste.

Reznikov verzekerde dat het Oekraïense leiderschap ondanks de Russische aanval in Kiev blijft en verklaarde: ‘Geen overgave! Alleen overwinning!’

YouTube en Facebook hebben de Russische staatsmediakanalen RT en Spoetnik’s kanalen in heel Europa verboden, nadat Facebook en Twitter dit weekend hadden aangekondigd dat het een reeks pro-Russische nepaccounts had geblokkeerd en profielen had gehackt die anti-Oekraïense berichten op sociale media deelden.

De EU heeft ook een verbod ingevoerd op de kanalen van RT en Spoetnik en heeft gerichte sancties opgelegd aan sleutelfiguren waarvan wordt aangenomen dat ze betrokken zijn bij de Russische propagandamachine, waaronder hoofdredacteur van RT en Rossiya Segodnya Margarita Simonyan.

Ondertussen viel de Russische staatscommunicatieregulator Roskomnadzor de socialemediagigant Meta – moederbedrijf van Facebook en Instagram – en Twitter aan omdat ze medeplichtig waren aan het verspreiden van naar eigen zeggen nepberichten over wat het beschreef als de ‘speciale operatie’ van Rusland in Oekraïne.

Rusland heeft ook aangekondigd dat het de toegang tot de BBC-website zal beperken.

De toegang tot websites van de BBC, de onafhankelijke nieuwswebsite Meduza, de Duitse omroep Deutsche Welle en de Russischtalige website van de door de VS gefinancierde Radio Free Europe/Radio Liberty, Svoboda, werd door Roskomnadzor ‘beperkt’ op verzoek van openbare aanklagers.

Comments are closed.

In tegenstelling tot de reguliere media hebben wij geen inkomsten uit advertenties en ook ontvangen wij geen subsidies van de overheid. Om te bestaan zijn wij volledig afhankelijk van de donaties van onze lezers!

Een gulle donatie verzekert dat we ook in 2023 iedereen van het echte nieuws kunnen blijven voorzien!


<< Klik hier om te doneren >>

 

Misschien later