Westerse regeringen betrapt bij financieren Anti-Putin TV kanaal

0
2476

De westerse regering is betrokken bij een all-out Anti-Putin mediacampagne. Een in Oekraïne-gebaseerd anti-Poetin tv-station wordt betrokken bij deze campagne.

Het anti-Russische Kiev-based station Hromadske.TV werd opgericht om anti-Moskou propaganda te verspreiden en wordt door bijna een dozijn westerse overheden financieel gesteund, volgens een rapport uit 2015.

Wie zijn zij? Zij zijn de Canadese International Development Agency (CIDA); de Ambassade van de Nederland in Oekraïne; een andere Canadese liefdadigheid genaamd de Oekraïense World Foundation; het onafhankelijke DC-gebaseerde Pact Wereld; de VS Ambassade van Oekraïne, het Media Development Fund; het in Californië gevestigde Internews Network; het Zwitserse Office voor Samenwerking en de Swiss International Development Agency; eBay-oprichter Pierre Omidyar’s fonds is een van de vier grootste donoren; het Zweedse International Liberal Center; de Thomson Foundation; de Duitse ambassade van Oekraïne en de grootste financier van allemaal, de Oekraïense delegatie van het bureau van de Europese Commissie.

De VS is de kleinste donor terwijl de Europese en Canadese overheid gesteunde instanties de grootste zijn.

Veel van de donaties zijn onschadelijke fondsen van organisaties als Pact en Thomson die jonge reporters trainen. Maar donaties van de Europese Commissie zijn een bijzonder interessante onthulling gezien de anti-Russische regering nieuws stroom die uit Hromadske komt.

De site is gemaakt door de journalist, Roman Skrypin, tijdens de hitte van de euromaidan beweging in 2013. Binnen een jaar werd de site een van de go-to plekken voor nieuws vanuit het activisten oogpunt, die al pro-Europa waren.

De beweging begon na de verwerping van een handelsovereenkomst tussen Brussel en Kiev door de toenmalige president Viktor Janoekovitsj. Janoekovitsj werd vervolgens “beloond” door de Russen door het verkrijgen van een Gazprom gesubsidieerde aardgas overeenkomst. Oekraïners in Kiev zagen dit als een klap in het gezicht van de nationale soevereiniteit, en Janoekovitsj werd verdreven uit de macht in februari 2014, gestraft voor de knieval naar Vladimir Poetin. Oekraïne plaatste al snel een pro-westerse regering en Hromadske was haar jonge, agressieve, digitale chroniqueur van de gebeurtenissen.

Niet in tegenstelling tot Oekraïne, Skrypin stal naar verluidt ongeveer $ 250.000 van het online media bedrijf dat hij creëerde. Het kanaal klaagt dan ook hun ex-CEO aan.

Hoewel Hromadske’s producenten ook achter president Petro “Panama Papers” Poroshenko aan gaan kan op de media bron worden vertrouwd om anti-Russische retoriek over het doel van Poetin in de Oekraïne en de Baltische staten, een drie uur durende vlucht ten noorden van Kiev te pushen.

De Baltische verhaallijn is een van bijzonder belang voor het Westen. Zelfs Hillary Clinton heeft meegedaan door te zeggen, “de Russen komen binnenkort naar een Baltische staat bij u in de buurt. Hromadske volgt dat verhaal en anderen die regelmatig zijn te zien in Rusland-Oekraïne koppen uit de Verenigde Staten en Europa.

Bijvoorbeeld, deze week publiceerde het een verhaal, favoriet bij westerse journalist sentimenten over hoe de Krim-Tataren waren aangevallen en worden behandeld als derde klas burgers in de Krim, nu eigendom van Rusland. De Russische regering versperde een aparte vergadering voor de minderheidsgroep, wat de vuurstorm veroorzaakte.

Toch zijn de Tataren een constante bron van zorg voor de Amerikaanse pers. Ze maken 10,6% op van de bevolking van de Krim. Ter vergelijking, Afro-Amerikanen zijn ongeveer 13% van de Amerikaanse bevolking.

Hromadske publiceerde ook een stuk deze week waarin ze hun lezers verzekeren dat de NAVO en Rusland zijn zeker geen vrienden zijn, ondanks de recente ontmoetingen tussen de twee partijen. Oef … Als ze eigenlijk zo verstandig waren met elkaar te praten, en iemand had dat gemeld, zou dat pas echt een stokje voor het verhaal hebben gestoken.

Interessant genoeg, hebben zowel de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland de noodklok geluid over de invloed van Russische televisie op de publieke opinie in de Oekraïne en in het buitenland. The Daily Beast, geen vriend van Poetin, meldde in september dat het bereik van Russia Today, beter bekend als RT, niet zo groot was, als Rusland zei dat het was. RT is Rusland’s BBC.

Tuurlijk, de Russen financieren dit en de Russen te financieren dat en de CIA fondsen dit en de CIA fondsen dat. Maar tot regeringen 100% transparant zijn in wat ze uitgeven aan buitenlandse ondernemingen, is het veilig om te zeggen dat het Westen investeert in het bevorderen van de officiële verhaallijn om de publieke opinie te beïnvloeden in gelijke mate als de Russen doen.

Hromadske.TV is slechts een voorbeeld. Amerikaanse consumenten van nieuwsmedia zouden walgen als ze erachter zouden komen dat de Huffington Post subsidies van de Russische denktanks zou ontvangen. Het mag niet leiden tot een regelrechte redactionele inbreng in de dagelijkse bedrijfsvoering, maar journalisten en redacties zijn berucht om zelf-censuur. En steeds meer onder financiële druk. Wie zal de hand die het voedt bijten? Te oordelen naar een kleine steekproef van Hromadske’s dagelijkse verslaggeving, zij niet.

(Forbes.com, Yournewswire.com)

 Ook Interessant:

ad1-png

Hoe verhelp je Acne, eczeem en andere huidproblemen
op een natuurlijke wijze
Miljoenen mensen, ,kampen met huidproblemen als acne,
eczeem, rosacea, en de beschikbare over de toonbank
middelen die je kunt kopen via drogisterij en apotheek,
maar [Lees Verder]

ad2-png

Neusholte problemen natuurlijk oplossen

Onze neus krijgt heel wat te verduren. Verstoppingen bij
verkoudheid, of juist een loopneus. Ook zaken als hooikoorts
zorgen voor neusproblemen en de middelen [Lees Verder…]

ad3-png

Last van migraine? Zo kom je er op natuurlijke wijze van af!

Al zo lang als ik mij kan herinneren heb ik last van migraine,
en wat ik ook probeerde, niets hielp, ook de voorgeschreven
medicatie van de huisarts niet. [Lees Verder…]

GEEN REACTIES